Æstetisk kommunikation i praksis 17/5-2012
Skriveworkshop 1
Forelæsning med Kristiane Hauer (Fremskrift)
Hovedtermen for forelæsningen var at gå igennom noen teknikker og redskaber som må være til hjelp i skriveprocessen. Spesielt kosentrert rundt process og planlægging.
Vi ble introduceret til Peter Elbows definition af freewriting, som er en nonstop associations-skrivning, der en kort sagt skriver ned alt av tanker en måtte ha.
Derefter gennomførte vi noen skriveøvelser ved hjelp af denne teknikken.
To overordnede tilgange til skriveprocessen :
A) Den spontane tilgang :
Går i gang med at skrive hurtigt uden præcis at vide, hvad der skal skrives – skriver mange løse udkast – producerer meget tekst, ofte på kort tid – reviderer meget og mange ganger eller skriver bare mere ny tekst, hvis det det er skrevet ikke er godt nok.
B) Den planlæggende tilgang :
Tænker meget inden man skriver – dvs laver meget forarbejde – har svært ved for og tænkeskrivningsøvelser, mener det er spild af tid – når der først skrives er det den endelige, færdige tekst, man ønsker at skrive – skal have det hele på plads «inde i hovudet», før man går i gang – skriver ud fra «lidt men godt»-princippet
Hvordan er min konkrete tilgang til en skriveoppgave? Minder den mest om den planlæggende eller spontante tilgang – eller har den træk fra begge sider?
I slutten af workshopen fik vi i opgave at å lave en fiktionshistorie på 55 ord, insipreret af Steve Moss´ samling af fiktionstekster på 55 ord.
Her ble vi nødt til at ha en veldig planlæggende tilgang til skrivningen.
Dette er min historie på 55 ord :
Den uheldige sæl Atsjo
Den lille sæl Atsjo kolldirerte pludselig med en båd da han var ude at svømmede en dejlig sommerdag i juni. “Dette skal den lille jævel lide for”, tenkte Roman der ejede båden – før han pludselig skjøt Atsjo med en harpun, renset ham og lavede et par sælskinds hjemmesko ud af hans hud.
Som hjemmeopgave til næste gang kunne vi vælge mellem :
Essay (1-2 sider)
Debatindløg/blogindlæg (1/2-1 side)
Fiktionstekst (1-2 sider)
Inspirationsord : Værdi (Valgfritt)
Jeg valgte at skrive et blogindlæg der diskuterede om rapperen Lil B kan sees på som at være en avantgarde rapper. Link følger nedenfor
Debatindlæg (blogindlæg)
Skriveworkshop 2
I anden del af skriveworkshopen ble vi inndelet i grupper, der vi skulle gi og få kritik på vores skriveøvelser.
Først gikk vi igennom et par responsmodeller for kritik :
3 K-er for respons: Kærlig, Konkret, Konstruktiv
Sandwich-modell :
Overordnet indtryk (brød – positivt) Enkeltdelen (fyld – konkrete kritikpunkter) Overordnet opsummering (brød – positivt igen)
Jeg fikk en bra respons på mit blogindlæg og følte mig relativt fornøyd med gennomførelsen.
Persona-øvelse
Den siste øvelser innebar at sette sig ind i en anden person (Lignende method-acting) – og skrive den samme oppgave igennom en annen persons optik. (Dette ble litt vanskelig for mig fordi min opgave baseret sig på en spesiell interesse for sub-genren der Lil B opperer indenfor)